Nastupa novi, dvadeset i četvrti, Sunčev ciklus

Petak, 11. siječnja 2008. u 03:22 sati

Nekoliko mjeseci prije očekivanja astronoma započeo je novi, dvadeset i četvrti po redu, Sunčev ciklus. Prema računskim modelima dvadeset i četvrti Sunčev ciklus trebao je započeti krajem ožujka ove godine, no snimke učinjene 04. siječnja s letjelice za istraživanje Sunca "SOHO" pokazuju kako je toga dana Sunčeva pjega oznake 10981 promijenila polaritet, a što se smatra jasnim znakom kako je došlo do novog Sunčevog ciklusa.

Prve snimke Sunčeve pjege broj 10981 koja je promijenila polaritet, jasan znak da je nastupio novi Sunčev ciklus

Tijekom vremenskog razdoblja od oko 11 godina, Sunčeva aktivnost se najprije nalazi u minimumu, da bi kroz par godina došla u maksimum aktivnosti, a kroz još pet ili šest godina ponovo dolazi u minimum, nakon čega nastupa novi Sunčev ciklus. Razdoblje maksimalne aktivnosti karakterizira veliki broj Sunčevih pjega vidljivih na površini Sunca (fotosfera). Nerijetko, poneke od njih budu znatno veće od cijele naš planete i čak vidljive i golim okom pri zalasku Sunca. Više pjega znači "nemirnije" Sunce, česti izboji koronarne mase u svemir, ponekada znaju pogoditi naš planet, tada dolazi do poremećaja u elektroenergetskom sustavu, devijacija Zemljina magnetskog polja, a stradavaju i elektroničke komponente satelita u Zemljinoj orbiti.

Grafikon Sunčeve aktivnosti

Sunčeva aktivnost se prati tek posljednjih četiristotinjak godina, što je premalo u životu jedne zvijezde da bi astronomi mogli proniknuti u sve njezine tajne. Hoće li ovaj Sunčev ciklus biti jačeg ili slabijeg intenziteta pokazati će vrijeme, no svakako je realno za očekivati kako će maksimum (ma kakav on bio) nastupiti negdje 2011. ili 2012. godine. Za vrijeme prošlog, dvadeset i trećeg Sunčeva ciklusa, sa ovih naših prostora bilo je moguće u nekoliko navrata vidjeti pojavu polarne svjetlosti - auroru borealis!