Let avionom i svemirsko vrijeme

Svemirsko vrijeme nije bezopasno za putnike u avionima. Putnici u avionima apsorbiraju puno veću dozu zračenja od one koju bi dobili da nisu letjeli.

Kakvo sad crno svemirsko vrijeme, zar nam nije dovoljno ovozemaljsko vrijeme koje u sred sezone nikako da se ustali? E pa nije. Iako ćemo na prvu loptu pomisliti kako se svemirskim vremenom bave tamo neki znanstvenici (što je istina) te kako to nema nikakve veze s nama (što nije istina) svemirsko je vrijeme nešto s čime moramo računati, ne samo kada tijelo izlažemo UVA i UVB zračenju, već i kada letimo avionom. Ovisno o uvjetima u svemiru tijekom leta u avionu na 10.000 metara iznad razine mora, doza zračenja koju ćemo primiti može biti i pedesetak puta veća od one koju bi primili da nismo letjeli.

Let avionom može biti razlog povećanog kontaminiranja visokoenergetskim kozmičkim česticama.
Visoko energetske čestice prodiru u atmosferu i raspršuju se poput deo-spreja prema površini Zemlje. Sastav naše atmosfere i Zemljino magnetsko polje čuvaju nas od takvih čestica, no nerijetko, kada zaštita popusti, one dospijevaju veoma nisko, na svega par tisuća metara iznad razine mora. U tim slučajevima putnici u avionima apsorbiraju i po nekoliko desetaka puta veću dozu zračenja od one koju bi dobili da nisu letjeli. Apsorbirana doza ovisi o duljini leta ali i o tome kroz koliko takvih "proboja" avion preleti.

Kozmičko zračenje je posvuda.
Načelno, možemo reći kako se tu radi o neutronima, X-zrakama i gama zrakama, otprilike po 1/3 od svake vrste. Koliko je to gledano na jedan let avionom u trajanju od nekoliko sati, a da u "pomoć" ne pozovemo mSv, keV, uGy i ostale mjerne jedinice koje nam neće previše pomoći u razumijevanju tematike. Otprilike, možemo reći kako se tu radi o zračenju ekvivalentnom jednom panoramskom RTG snimku zubi. Reći ćete, pa nije to ni puno. Nije, no ukoliko se ponavlja i ponavlja postaje ne baš zanemariv faktor u ljudskom zdravlju.

Duži let, više zračenja.
To je slično onome kada se dečko i cura posvađaju oko značajne (ili beznačajne, ovisno o gledištu) stvari pa se prvi puta prijeđe olako preko toga, no kad se nakupi stvari postaju zamršenije. Stoga nemojte se (previše) svađati, letite avionom i uživajte u letu te pripazite na svemirsko vrijeme. Ono je dio nas i moramo naučiti živjeti s njime.