Ništa od eksplozije supernove zvijezde

Otkazana eksplozija supernove zvijezde. Najzanimljiviji nebeski događaj koji smo čekali, za sad se neće odigrati, ostaje nam da budemo strpljivi i dalje.

Betelgeuse je nepojmljivo velika zvijezda. © Ljubaznošću: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/E. O’Gorman/P. Kervella

Betelgeuse, crvena super divovska zvijezda nalazi se na kraju svog životnog ciklusa koji će dovesti do silovite eksplozije vidljive iz cijele galaksije. Kako smo već pisali, ova je zvijezda mjesecima gubila svoj sjaj što je lako uočljivo i golim okom. Kako se nalazi na "svega" 600 svjetlosnih godina daleko od nas njezina bi eksplozija bila toliko jaka da bi noću bila sjaja punog Mjeseca, odnosno zvijezda bi bila vidljiva i danju!

Zadnji snimak Betelgeusea pokazuje izbačeni nepravilni oblak materije oko zvijezde. © Ljubaznošću: ESO
Fotometrijska mjerenja sjaja provedena posljednjih desetak dana pokazuju kako je 13.02.2020. godine zvijezda dosegnula minimum sjaja koji se nekoliko narednih dana kolebao oko tih vrijednosti da bi mjerenja od 20. i 21. veljače pokazala minimalno povećanje sjaja. Ovakav scenarij odgovara dugom (424 +/- 4 dana) periodu promjene sjaja kojeg su astronomi detektirali još prije par desetljeća.

Kako smo i najavljivali u našim ranijim člancima, kraj veljače bio je dugo iščekivani trenutak odluke. Da je kojim slučajem sjaj glavne zvijezde u zviježđu Oriona nastavio opadati do kraja veljače i nadalje u ožujku, to bi bio siguran put u scenarij ka zadnjem (eksplozivnom) hropcu zvijezde koji bi na noćnom i dnevnom nebu obilježio našu civilizaciju. Bio bi / biti će to, najznačajniji i najmarkantniji i medijski i društveni i znanstveni događaj tisućljeća.

Događaj vidljiv i dostupan svakome ma gdje se na planetu nalazili, neovisno o boji kože, spolu, bogatstvu ili siromaštvu, internetu ili odsustvu vode i struje... Ovaj put je eksplozija Betelgeusea "otkazana", no ne zadugo. Prema svemu onome što znamo o zvijezdama, samo je pitanje trenutka kada će se ona zbiti. U svakom slučaju u narednih nekoliko desetaka tisuća ili najviše sto tisuća godina, što je za svemir kraće od treptaja okom u životu čovjeka, Zemljani će svjedočiti velikom zvjezdanom finalu.

Super divovska zvijezda Betelgeuse je toliko velika da bi u nju stali svi unutarnji planeti i planet Jupiter, zajedno
sa svojim orbitama i našim Suncem. © Ljubaznošću: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO)/E. O’Gorman/P. Kervella
Ovaj tekst čitate na nekom od "pametnih" uređaja, upotrijebite ga i pronađite sami Betelgeuse na nebu. Ne događa se svaki dan otkaz eksplozije super divovske crvene zvijezde. Kada bi alfu Oriona postavili na mjesto Sunca, naš planet bio bi nekoliko stotina milijuna kilometara ispod njezine površine!