Čarobnjaci i astromagovi

NGC7830 i SH2-142 Wizard nebula. © Ljubaznošću: Saša Nuić

Naziv ove rubrike Slikoplov, kovanica je od dvije riječi - slika i vremeplov. Slika prikazuje prošlost kakva je izgledala kada je svjetlost krenula od objekta koji je prikazan na slici, pa do trenutka kada su fotoni tu sliku donijeli do kamera kojima astronomi snimaju te slike. Putujući kroz prostor, brzinom od 300 000 kilometara u sekundi, svjetlost prevaljuje prostor i ujedno putuje kroz vrijeme, a to se  izražava mjernom jedinicom koja se naziva - svjetlosna godina. Rubriku Slikoplov za vas uređuju astronomi s Astroforuma. Nadamo se da ćete uživati u našim fotografijama i usput naučiti nešto novo.

Negdje daleko, prije 7200 godina, iz zviježđa Kefeja, mitskog etiopskog kralja, krenuli su fotoni u našem smjeru. I nisu to prvi. Već 4 milijuna godina veliki čarobnjak, iluzionist, stvaratelj i putnik kroz vrijeme objavljuje kozmosu svoje postojanje.

I više milenija kasnije, nakon 1.135.297.080.000.000 prijeđenih kilometara, njegov fotonski duh dolutao je i do plavkastog vodeno-kamenitog planeta. Prošao je zadnjih 100 kilometara atmosfere i provukao se kroz leću teleskopa jednog zemaljskog astromaga. I kroz sve to vrijeme duh svemirskog čarobnjaka zahvaljujući čaroliji relativnosti nije ostario niti sekunde. Dapače, da se nalazimo na mjestu fotonskog duha nastali bi na površini čarobnjaka i prošli kroz leću teleskopa u istom trenutku. Tolika je moć Čarobnjaka, sveprisutnog i bezvremenog.

NGC 7380 Čarobnjak (Wizard) nebula. © Ljubaznošću: Saša Nuić. Velika slika u Astrogaleriji...
Već prije, astromag je proučio stare zapise o postojanju svemirskog čarobnjaka, te se zajedno s par članova ceha astromagova uputio na tamnu Petrovu goru kako bi postavio složenu opremu za lov čarobnjakovog duha. Cijelu noć, pa i još dio druge astromag je marljivo prikupljao čarobnjakove fotone. Puštao ih je da udare u malu pločicu i naprave izboje elektrona. A onda je pomoću ljudske magije bilježio svaki takav izboj i skupljao ih u uređaju koji su ljudi nazvali fotografska kamera. Trideset je puta otvarao pločicu, trideset puta  po deset minuta skupljao fotone, trideset puta brižno spremao ulovljenu Čarobnjakovu dušu.

Znao je da je mora prikupiti u dijelovima.  Da je to pokušao raditi odjednom, mogao se dogoditi zapuh vjetra, slučajni dodir dalekogleda (poznatog i kao teleskop), nečistoća u magičnom postolju ili bilo što drugo što bi pomaklo dalekogled za makar 10-ti dio debljine ljudske vlasi i Čarobnjakov duh bi bio izgubljen. Čak i nakon ovako dobro promišljenog i uspješnog ulova svaki bi se čovjek našao pred problemima, jer što uraditi s trideset dijelova Čarobnjakove duše. No u zadnjih 15-tak godina astomagovi su razradili cijeli niz tajnih postupaka kako bi savršeno slijepili te dijelove i izvukli i najsitnije skrivene detalje svemirskog čarobnjaka.

Ceh astromagova upozorio me da tajnu ne smijem otkriti. Čak se i među sobom sporazumijevaju čudnim jezikom kojim razgovaraju samo na tajnim mjestima. No ako ih ulovite bez novca u nekoj opskurnoj pivnici, za kriglu rezanog piva prodat će i dušu vragu, a kamoli otkriti neku ionako nerazumljivu tajnu.

Nakon svega, evo je pred nama... Slika golemog svemirskog čarobnjaka zavaljenog u fotelju molekularnog oblaka dok se nevidljivim silama igra zvjezdanim lopticama. I nevjerojatno je kako se naizgled sporo i dugo ta igra odvija. Od gornjeg do donjeg ruba čarobnjaka svjetlost putuje preko 100 godina. Iako udaljen tisućama svjetlosnih godina odavde izgleda velik poput Mjeseca. Tako ogroman i on sam svaki pomak svoje ruke vidi tek za 30-tak godina i treba vrhunska čarobnjačka vještina poznata kao gravitacija da bi uskladio kretanje zvijezda na takvim udaljenostima.

NGC 7380 Čarobnjak (Wizard) nebula, 100% crop. © Ljubaznošću: Saša Nuić. Velika slika u Astrogaleriji...
Pored toga što je putnik kroz prostor i vrijeme, spomenuo sam već da je čarobnjak i stvaratelj. Sjeme u obliku masivne zvijezde, koje je pored plodnog molekularnog oblaka teškog poput 10.000 sunaca prije 10-tak milijuna godina postavio neki drugi, sada davno nestali čarobnjak, eksplodiralo je i rodilo našeg čarobnjaka. A ovaj je tako mlad i prepun energije svojim udarnim valovima i gravitacijom pokrenuo zbijanje molekularnog oblaka i stvorio masivne vruće zvijezde.

Njemu najdražu zvijezdu, miljenicu poznatu i kao "Smrt Čarobnjaka" zadržao je pored kažiprsta lijeve ruke i naredio joj da ga osvijetli. Ultraljubičasta svjetlost zvijezde pogodila je pradavni vodik od kojeg je sačinjen čarobnjak. Pradavni jer je sav stvoren u Velikom Prasku, čaroliji koju ni najveći astromagovi nisu uspjeli proniknuti. No vodik je upio nama nevidljivu ultraljubičastu svjetlost i magično je pretvorio u čarobnjakovo crveno ruho. Tu se našlo i plavkastog kisika nastalog od davno umrlih zvijezda, a koji crvenom vodikovom plaštu na određenim dijelovima daje purpurni sjaj.

Po pažljivom proučavanju astromagova dojavljen mi je i posljednji trik velikog Čarobnjaka. Njegov lik nam se otkrio kao čarobnjak samo zbog našeg bočnog položaja u odnosu na oblak u kojem se ugnijezdio. Njegova lijeva ruka nalazi se iznad, a ne lijevo od desne. Njegovo lice se isto tako nalazi desno od tijela. Da ga promatramo iz drugog smjera, čarobnjak iluzionist bi potpuno nestao. Ne bismo ga nikada upoznali, a njegovu moć bismo tek naslućivali preko sila koje djeluju između plavih zvijezda i purpurno crvenog oblaka.

Hvala napretku ljudske magije, hvala našem blagom Suncu, hvala galaktičkoj gravitacijskoj čaroliji što nas je očuvala i postavila ovo zrno prašine na mjesto odakle nam svemir putem astromagova može otkriti čarobnjake - svoje prave gospodare.

Iz starih zapisa astromagova:

Caroline Herschel, sestra poznatog vizualnog astromaga Williama je 1787. godine prva otkrila mlade zvijezde koje je stvorio čarobnjak, a naknadno su ih astromagovi u NGC katalogu zaveli pod brojem 7830.
Sam lik čarobnjaka otkriven je tek naknadno i u Sharplesovom katalogu poznat je kao Sh2-142.

Tajni život astromagova kroz karikaturu je oslikao i naš Davor.

Astrofotograf. © Ljubaznošću: Davor Lacković. Velika slika u Astrogaleriji...

Podaci o slici:

Objekt: NGC7830 i SH2-142 Wizard nebula
Optički sustav: Anglachel (SW Equinox 120ED APO), 0.85 FF/FR
Kamera i filteri: ATIK 383L+mono @ -15°C, FW sa HaRGB filterima
Montaža i vođenje: SW NEQ6Pro beltmod, motorno praćenje, vođen kroz Lacerta OAG sa QHY5IIm kamerom koristeći PHD autoguiding software
Metoda snimanja: Primarni fokus
Ekspozicije: 16X10min Ha , po 6X5min RGB, superbias
Software: Sequence Generator pro snimanje, obrada Pixinsight 1.8, PS-CS6
Lokacija i vrijeme: Petrova gora 10.09.2018 i 04.10.2018.
Tema na Astroforumu: Čarobnjaci i astromagovi