Jupiter s Lastova

Objektiv Galileova teleskopa. © Ljubaznošću: Galileo's Vision

Naziv ove rubrike Slikoplov, kovanica je od dvije riječi - slika i vremeplov. Slika prikazuje prošlost kakva je izgledala kada je svjetlost krenula od objekta koji je prikazan na slici, pa do trenutka kada su fotoni tu sliku donijeli do kamera kojima astronomi snimaju te slike. Putujući kroz prostor, brzinom od 300 000 kilometara u sekundi, svjetlost prevaljuje prostor i ujedno putuje kroz vrijeme, a to se  izražava mjernom jedinicom koja se naziva - svjetlosna godina. Rubriku Slikoplov za vas uređuju astronomi s Astroforuma. Nadamo se da ćete uživati u našim fotografijama i usput naučiti nešto novo.

Umjesto da vas upoznam s Jupiterovim karakteristikama, vratit ću se u prošlost, u trenutak kad je Galileo podigao svoj teleskop i po prvi put ga usmjerio prema noćnom nebu.

A cilj mu je bio upravo Jupiter Optimus Maximus - najveći div među planetima-lutalicama Sunčevog sustava. Taj teleskop - promjera svega 37 mm bio je dovoljan da uoči 4 točke pokraj pločaste površine Jupitera... I na njegovo iznenađenje - te točke (koje je nazvao Medićijanijskim planetima po svom meceni Medici, vladaru Firenze) vrtile su se oko Jupitera.

Originalni Galileov teleskop. © Ljubaznošću: Galileo's Vision
Po prvi put smo imali jasan dokaz da se sve ne vrti oko naše Zemlje, da ona nije centar svemira, a načinom bilježenja i analiziranja svojih promatranja Galileo je utemeljio suvremenu znanost.

Interesantan je taj svemir, kao da nam na taj način priča da centar svemira nije u nama, da se sve ne vrti oko nas, već da smo samo jedan djelić njegove ogromnosti... Govori nam da budemo skromni, uviđavni, empatični...

No nekoliko stoljeća poslije Galilea spoznamo da je svemir nastao iz Velikog praska... i da je svaka točka sadašnjeg prostora nekada bila dio izvorišta/centra - točke beskrajne gustoće iz koje je nastao svemir. I da je uistinu centar svemira u svakom od nas.

Svatko od nas je tako dvojan - i središte svemira i onaj koji treba da je skroman u odnosu na sva druga središta oko sebe. Pa i neka nam i ovaj snimak Jupitera pomogne da to ne zaboravimo.

Podaci o videu:

Objekt: Jupiter i Io
Optički sustav: Grond! (C11), ZWO ADC (Atmospheric Dispersion Corrector), GSO 2.5X 1.25 Barlow
Kamera i filteri: ASI ZWO 290MC
Montaža i vođenje: Losmandy GM8
Metoda snimanja: Primarni fokus
Ekspozicije:  uhh... moram pogledat na originalima :-) cca 150000 frejmova
Software: Firecapture,  Autostakkert!3, Registax6, PS-CS6
Lokacija i vrijeme: Lastovo  21.06.2019. 23:00 lokalno vrijeme
Tema na Astroforumu: Jupiter s Lastova 21.06.2019.