Maglica Pelikan

Pelikan. Prije avet ili pterodaktil, rekao bih. Prijeteći obik sa dupljom u kojoj nedostaje oko okrenut je leđima zvijezdi Deneb, najsjajnijoj u zviježđu Labuda.

Maglica Pelikan. © Ljubaznošću: Saša Nuić

Naziv ove rubrike Slikoplov, kovanica je od dvije riječi - slika i vremeplov. Slika prikazuje prošlost kakva je izgledala kada je svjetlost krenula od objekta koji je prikazan na slici, pa do trenutka kada su fotoni tu sliku donijeli do kamera kojima astronomi snimaju te slike. Putujući kroz prostor, brzinom od 300 000 kilometara u sekundi, svjetlost prevaljuje prostor i ujedno putuje kroz vrijeme, a to se  izražava mjernom jedinicom koja se naziva - svjetlosna godina. Rubriku Slikoplov za vas uređuju astronomi s Astroforuma. Nadamo se da ćete uživati u našim fotografijama i usput naučiti nešto novo.

Pelikan. Prije avet ili pterodaktil, rekao bih. Prijeteći oblik s dupljom u kojoj nedostaje oko okrenut je leđima zvijezdi Deneb, najsjajnijoj u zviježđu Labuda. Osnovu za ovu maglicu daje oblak vodika koji je osvijetljen brojnim mladim sjajnim zvijezdama. Ovaj oblak je sastavni dio velikog oblaka koji je izvorište i za obližnju maglicu Sjeverna Amerika. Njihova prividna razdvojenost uzrokovana je trakom oblaka plina i prašine koji se nalazi između nas i Sjeverne Amerike / Pelikan maglice. Štoviše, uzorci vidljivi na Pelikan maglici su gotovo u potpunosti rezultat manjih, a dijelom i koprenastih oblaka između nas i Pelikan maglice.

IC5070 Pelikan maglica
Nama vidljivi dio Pelikan maglice na nebu zatvara kut od 80 X 60 lučnih minuta, a od nas je udaljen nešto manje od 2000 svjetlosnih godina. Proteže se na širini od 30-tak svjetlosnih godina. Dvije najsjajnije zvijezde na slici su 5m magnitude, a daleko su nam bliže od Pelikan maglice. 56 Labuda je udaljena 138, a 57 Labuda (niža lijevo) 501 svjetlosnu godinu.

Iako prividno najsjajnije, ove zvijezde svojim sjajem ne utječu na svjetlosnu emisiju maglice. Uzrok su brojne mlade zvijezde koje kontinuirano nastaju u Pelikan maglici. Dokazi za nastajanje takvih mladih zvijezda su i direktno vidljivi. Jedna izuzetno mlada zvijezda nalazi se na vrhu "ticala" koje se na priloženoj slici prostire okomito na samom vratu pelikana. Zvijezda je još dijelom skrivena u oblaku plina i prašine, ali odaju je 2 Herbing-Hero mlaza. Mlada zvijezda oko sebe ima brzovrteći akrecijski disk materijala, a dio materijala (pretpostavljam da je uzrok magnetsko djelovanje akrecijskog diska) se u smjeru polova izbacuje od zvijezde brzinama od nekoliko stotina kilometara u sekundi. Taj materijal se sudara s plinom iz međuzvjezdanog prostora, ionizira ga i javljaju se optički vidljivi mlazovi. Ovi mlazovi, kao i ostatak bipolarnih odbacivanja mase omogućuje formiranje mlade zvijezde odvodeći dio okretnog momenta koji akrecijski disk dodaje zvijezdi.

IC5070 Pelikan maglica
Inače se zbog velikog okretnog momenta zbijenog na mali prostor zvijezde, zvijezda ne bi mogla nastaviti sabijati. Ovi mlazovi su vidljivi samo par tisuća godina i do sada ih je otkriveno preko 400. Herbing-Hero objekt nije direktno vidljiv na priloženoj fotografiji, ali je vidljiv na Gordanovoj fotki Pelikana od 07.07.2011. kao dvije slabe linije koje su usmjerene na suprotne strane od vrha "ticala" (filamenta).

Podaci o slici:

Objekt: IC5070 Pelikan maglica
Optički sustav: Newton TS 150/600, MPCC
Kamera i filteri: Canon 450D modificirana, CLS CCD Eos Clip filter
Montaža i vođenje: Losmandy GM8, motorno praćenje, vođen kroz 50/220 tražioc sa ALCCD5 kamerom koristeći PHD autoguiding software
Metoda snimanja: Primarni fokus
Ekspozicije: 10X10min ISO 1600, 16X10min dark, flat, flat dark, bias framovi
Software: DSS, Pixinsight LE, PS-CS2
Lokacija i vrijeme: Ražanj, 23.06.2012.
Tema na astroforumu: IC5070 Pelican Nebula 23.05.2012