Pickeringov trokut (Pickering's Triangle) ili ?

Dozvolite da budem pristran ovom zadnjem nazivu i da zaželim sve najbolje svim Williaminama ovog svijeta. Neka i njihova usnula rasuta kosa završi među zvijezdama.

Maglica Pickeringov trokut. © Ljubaznošću: Saša Nuić

Naziv ove rubrike Slikoplov, kovanica je od dvije riječi - slika i vremeplov. Slika prikazuje prošlost kakva je izgledala kada je svjetlost krenula od objekta koji je prikazan na slici, pa do trenutka kada su fotoni tu sliku donijeli do kamera kojima astronomi snimaju te slike. Putujući kroz prostor, brzinom od 300 000 kilometara u sekundi, svjetlost prevaljuje prostor i ujedno putuje kroz vrijeme, a to se  izražava mjernom jedinicom koja se naziva - svjetlosna godina. Rubriku Slikoplov za vas uređuju astronomi s Astroforuma. Nadamo se da ćete uživati u našim fotografijama i usput naučiti nešto novo.

Ova maglica (kataloška oznaka Simeis 3-188) ostatak je supernove te zajedno s Istočnim Velom (NGC 6992, Network, Matrix)  i Zapadnim Velom (NGC 6960, Vještičja metla) čini  maglicu Veo (Veil complex).
Načelno priču o maglici Veo čiji je Pickeringov trokut sastavni dio već sam opisao u članku iz 2012. godine. Ovaj put nešto drugo mi je zapelo za oko - samo ime maglice.

"Pickerinov trokut" - ovo trokut ima jasno značenje, glavni dio maglice je trokutastog oblika. Pickering je ime tadašnjeg ravnatelja Harvards College Observatory u Sjedinjenim Američkim Državama. Njegova važna uloga u otkriću je ta da je te 1904. godine bio - ravnatelj.

Osim tog suhoparnog, mogla bi imati neka potencijalno znakovitija imena. Recimo "Maglica kolijevke civilizacije" - jer se ova supernova dogodila prije 5-8 tisuća godina, upravo u vrijeme kad su se otkrićem poljoprivrede stvorili uvjeti za nastanak prvih civilizacija. Nema pisanih tragova o tome i možemo samo zamišljati kakav je utjecaj tada imala pojava zvijezde koja se mjesec-dva mogla vidjeti i usred dana. Osobno tu supernovu vidim i u računalu na kojem ovo pišem i u Tesla roadsteru Elona Muska koji od nedavno leti u međuplanetarnom prostoru, u slobodi i napretku kojeg sada uživamo.

No osim kolijevke pada mi na pamet i daleko mračnije ime - "Maglica svemirskog užasa".

Maglica Pickeringov trokut. © Ljubaznošću: Saša Nuić
Mi se već poprilično dugo mirno vrtimo oko svog mirnog Sunca u mirnom kutku naše galaksije. Zamislimo da se neki, nama još neotkriveni planet sa inteligentnim životom našao na stotinjak svjetlosnih godina od eksplodirale zvijezde, točno u smijeru osi njene rotacije.

Taj planet bi bio zapljusnut ogromnom količinom koncentriranog gama zračenja koje bi uništilo ozonski omotač, a pod utjecajem gama zraka u atmosferi bi se stvorio fotokemijski smog. On bi  zaprječavao dolazak svjetla na površinu planeta. Pored toga, svi izloženi organizmi bi bili snažno oštećeni radijacijom izazivajući trenutnu ili naknadnu smrt.

Fotokemijski smog izazavao bi globalnu zimu, a nestanak ozonskog sloja uzrokovao bi da matična zvijezda nekoliko godina obasjava površinu planeta smrtonosnim ultraljubičastim zračenjem. Sve to bi uzrokovalo globalno izumiranje vrsta. Jedan od mogućih uzroka velikog izumiranja na Zemlji prije 450 milijuna godina, kada je nestalo 60% morskog života, je upravo bljesak gama zračenja supernove.

Zamislimo sad preživjelog astronoma koji par godina nakon eksplozije, u svijetu koji umire, usmjerava teleskop prema izvoru bljeska. Hoće li osjetiti divljenje, ushit, ili neki drugi osjećaj kojeg je nama u pogledu na ovu maglicu nemoguće pronaći?

Vratimo se mi u naš puno ljepši, ali ipak nesavršeni svijet. Williamina Fleming bila je jedna od žena - ljudskih kompjutera u Harvards College Observatoryju čiji je zadatak bio analiza fotografskih ploča te katalogiziranje zvijezda i pronađenih svemirskih maglica. Upravo ona je 1904. otkrila ovu maglicu.

Tijekom svog rada detektirala je još 58 maglica, 310 promjenjivih zvijezda, 10 nova i katalogizirala je 10000 zvijezda. Otkriće jedne od ikona astrofotografije - maglice Konjska glava  također možemo pripisati njenom imenu. Nije stoga ni čudno što se poslije, osim originalnog, pojavio i alternativni naziv ove maglice "Trokutasti pramen Williamine Flaming".

I sad, nakon te spoznaje, pogled na ovu maglicu će mi uvijek u misli prizvati Williamininu kosu rasutu po jastuku od zvijezda. Hvala Williamina, ne samo na prekrasnom objektu i znanstvenom radu, već i na utiranju puta za ravnopravnost žena u znanosti i društvu.

Veliku sliku možete pogledati u našoj Astrogaleriji.

Podaci o slici:

Objekt: Pickeringov trokut (Pickering's Triangle)
Optički sustav: Anglachel (Equinox 120ED APO), 0.85 FF/FR
Kamera: QHY9c @ -25°C
Montaža: SW EQ6 Pro
Vođenje: motorno praćenje, vođen kroz Lacerta OAG sa ALCCD5 kamerom koristeći PHD autoguiding software
Metoda snimanja: Primarni fokus
Ekspozicije: 12X15min, Gain 17%, Offset 112, dark, flat
Software: Nebulosity3 snimanje, obrada Pixinsight 1.8, PS-CS6
Lokacija i vrijeme: Petrova Gora, 22.06.2015. godine
Tema na Astroforumu: Pickeringov trokut ili ?