Gnomon postao i putokaz

Krenula druga faza radova u Centru za svemirska istraživanja Pula, projekt kojega zajedno provode Astronomska udruga Vidulini i Industrijsko obrtnička škola.

Putokazi za gnomon. © Ljubaznošću: Marino Tumpić

Jedna od vanjskih instalacija pri Centru za svemirska istraživanja u Puli, kojeg zajednički formiraju Astronomska udruga Vidulini i Industrijsko-obrtnička škola Pula, od ovog je vikenda u cijelosti završena i dostupna javnosti. Tijekom prošle školske godine, učenici su s profesorima i suradnicima osmislili, izradili i postavili ispred škole 4.5 m visoki metalni stup.

Gnomon s putokazima. © Ljubaznošću: Marino Tumpić
U naravi se radi o gnomonu, najstarijem poznatom astronomskom instrumentu, pomoću kojega se određuju strane svijeta, doba dana i razdoblje godine (sat i kalendar). Tijekom tjedna, Dragan Basara i Marino Tumpić izradili su u školi, prihvatne konstrukcije za ranije nabavljene putokaze te iste postavili. Dvanaest putokaza ukazuju na strane svijeta (N, S, W, E) te smjer i zračne udaljenosti do osam izabranih svjetskih odredišta na svim kontinentima, izuzev Antarktike.

Putokazi za gnomon. © Ljubaznošću: Marino Tumpić
Tako vidimo da nas od Zagreba dijeli tek dvjestotinjak kilometara, Moskva je deset puta dalje, a put do Melbourne-a broji gotovo 16.000 km... Uostalom, posjetite Gnomon i pogledajte i sami instalaciju koja izgledom i namjenom obogaćuje našu sredinu. Dragan Radovanović, ravnatelj škole, kaže kako je Gnomon sada potpuno funkcionalan te da je njegovo kompletiranje uvod u drugu fazu radova pri Centru za svemirska istraživanje, projekt kojega zajedno provode Astronomska udruga Vidulini i Industrijsko obrtnička škola.

Dragan Radovanović:
Učenike će na početku nove školske godine ispred škole dočekati nova, vizualno atraktivna i edukativna instalacija u čijoj su izradi i sami učestvovali. Predstoji nam puno posla u drugoj fazi radova pri CSI Pula, a obzirom da je taj posao kompatibilan i daje kvalitetnu dimenziju programu rada škole odnosno učeničkih zanimanja, nastaviti će se s angažmanom profesora i učenika.

Prostor oko gnomona je prekrasan. © Ljubaznošću: Marino Tumpić

Marino Tumpić:
Formiranje CSI Pula daje dodanu vrijednost školskim programima ali i cjelokupnoj zajednici. Nadamo se kako će situacija s pandemijom omogućiti nesmetano obavljanje druge faze radova CSI Pula. Moram istaknuti kako su u ovome i gospodarstvenici našli svoj put ka boljitku zajednice ali i svojim budućim zaposlenicima. Cesta Pula, Centar 2004, AGD reklame, Rasadnik Skink i nekolicina drugih, u skladu sa svojim mogućnostima, omogućili su da cijela priča ide dalje.

Novi i funkcionalni ukras je na svome mjestu. © Ljubaznošću: Marino Tumpić
Radovanović i Tumpić nam otkrivaju kako se i pored uobičajeno povećanog obima posla za pripremu i početak nastavne godine, dodatno opterećeno problematikom pandemije korona virusa, paralelno radi na pripremi radova druge faze planetarne šetnice, Sunčanog sata i cvjetne galaktike. Ističu kako im je želja vanjske instalacije u cijelosti završiti do zime kako bi hladno razdoblje mogli iskoristiti za opremanje i završetak radova na unutarnjim instalacijama.