Krećemo u novi Sunčev ciklus broj 25

Sunce i Sunčeve pjege. © Lljubaznošću: Danijel Reponj

Promjene brojnosti i oblika "crnih flekica" na Sunčevoj fotosferi poznate su nam unazad nekoliko stotina godina. Negdje od tamo dok je još Galileo Galilei polako ali sigurno (ne znajući) pržio svoje oči gledajući u Sunce teleskopom optičke moći kakvog bi danas smatrali igračkom za djecu od 3 do 7 godina. Čini se kako je naša zvijezda upravo danas, 06.10.2019. završila sa Ciklusom broj 24 i krenula u Ciklus broj 25.

Promjena polariteta na Suncu. Počinje 25 Sunčev ciklus.
To znači kako se nalazimo na samom "dnu", poprilično dugog, Sunčeva minimuma aktivnosti. Na snimku Sunca načinjenom od strane NASA-ina Solar Dynamics Observatory uočavaju se dva istovremeno prisutna aktivna magnetska polja od kojih jedno pripada Ciklusu 24, a drugo Ciklusu 25. Razaznajemo to po promjeni polariteta ovih magnetskih "vrućih" pjega na Suncu. Već kroz nekoliko mjeseci na Suncu će se sve češće pojavljivati "klasične, crne pjege" (uopće nisu crne ali o tome ima više materijala kod astronoma Danijela Reponja i Drage Dragovića).

Sunčeve pjege. © Ljubaznošću: Danijel Reponj
Predviđanja svemirskog vremena kazuju nam kako se maksimum upravo započetog Sunčeva ciklusa očekuje 2023.-2025. U bližoj budućnosti i akutnom nedostatku crnih flekica-pjega slobodno u rokovnik zabilježimo datum 11.11.2019. Jedna mala okrugla crna pjega tijekom nepunih šest sati prijeći će preko Sunčeva diska. Radi se o tranzitu Merkura, jednom od svega trinaest koji se događaju tijekom stoljeća. Više o tome u naredim člancima na našem portalu.